Jelenia Góra stawia na ekologię: nowy przetarg na elektryczne autobusy

Jelenia Góra stawia na rozwój ekologicznego transportu miejskiego. W ramach tego przedsięwzięcia, Miejski Zakład Komunikacyjny planuje zakup trzech nowych autobusów elektrycznych. Warto podkreślić, że to nie pierwsza taka inwestycja – jeszcze w tym roku zakontraktowano dostawcę ośmiu takich pojazdów. Obecnie poszukuje się dodatkowych trzech autobusów, które zostaną dostarczone w dwóch różnych wariantach.

Charakterystyka zamawianych autobusów

Przewoźnik poszukuje dwóch autobusów w wersji mini oraz jednego midi. Wymagane są pojazdy całkowicie nowe, z niską podłogą, wyposażone w dwa osie i napędzane elektrycznie. Ładowanie ma odbywać się za pomocą złącza przewodowego typu plug-in, co podkreśla ich nowoczesność i ekologiczność.

Szczegóły dotyczące wersji mini

Mini autobusy mają mieć długość od 6 do 7 metrów i pomieścić 22 pasażerów. Wewnątrz powinno znajdować się co najmniej 10 miejsc siedzących, z których 6 ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi, co zapewni komfort osobom starszym i niepełnosprawnym. Przewidziane jest również miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego.

Specyfikacja dla wersji midi

Midi autobusy będą dłuższe, mierząc od 9,5 do 10,9 metra, i będą mogły pomieścić do 70 pasażerów. Zaplanowano 25 miejsc siedzących, z czego cztery będą dostępne z niskiej podłogi. Także tutaj uwzględniono miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego.

Wyposażenie i technologie

Autobusy mini będą wyposażone jedynie w jedne podwójne drzwi, natomiast w wersji midi przewidziano elastyczność w rozmieszczeniu drzwi, z możliwością konfiguracji 2-2-2 lub 2-2-0. Wnętrze pojazdów zostanie wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie oraz system informacji pasażerskiej. Innowacyjny system odzyskiwania energii z hamowania zwiększy efektywność energetyczną.

Parametry techniczne i energetyczne

Oba warianty autobusów mają być wyposażone w silniki elektryczne o odpowiedniej mocy – 120 kW dla mini oraz 160 kW dla midi. Zapewni to osiągnięcie prędkości 50 km/h w czasie do 25 sekund przy pełnym obciążeniu. Zużycie energii określono na maksymalnie 0,7 kWh/km dla mini i 1 kWh/km dla midi. Magazyny energii mają pojemność przynajmniej 150 kWh dla mini i 280 kWh dla midi, co powinno pozwolić na przejechanie 200 km bez ładowania. Ładowanie będzie możliwe przez złącze plug-in o mocy minimum 120 kW.

Kryteria przetargowe i harmonogram

Oferty można składać do 6 października. Przy wyborze dostawcy cena będzie miała największą wagę – 60%. Dodatkowo, ocenie poddane zostaną aspekty techniczne (15%), środowiskowe (10%) oraz bezpieczeństwo dostaw (15%). Zamówienie ma zostać zrealizowane do 15 czerwca 2026 roku, a całe przedsięwzięcie finansowane będzie w ramach KPO.