Polska kolej przechodzi dynamiczne zmiany dzięki intensywnym pracom torowym prowadzonym w różnych regionach kraju. Modernizacja infrastruktury kolejowej staje się priorytetem, co przekłada się na szybsze i bezpieczniejsze podróże oraz efektywniejszy transport towarów. Obecnie trwają zaawansowane działania na Dolnym Śląsku i Żuławach, gdzie wymieniane są szyny i podkłady oraz stabilizowany jest tor.
Innowacyjne rozwiązania na Dolnym Śląsku
Na linii kolejowej 274 pomiędzy Jelenią Górą a Starą Kamienicą zakończyły się prace modernizacyjne, które obejmowały wymianę podkładów i szyn na kluczowych odcinkach. Dzięki zastosowaniu nowych technologii, takich jak betonowe podkłady i staroużyteczne szyny, udało się znieść ograniczenia prędkości, umożliwiając jazdę z prędkością do 70 km/h. Prace te kosztowały 2,4 mln złotych i zostały zrealizowane przez DOLKOM, spółkę należącą do Grupy Kapitałowej PLK SA.
Żuławy: nowa jakość podróży
Prace na linii 204 Malbork – Stare Pole rozpoczęły się w sierpniu i obejmują wymianę prawie 10 km toru. Wykorzystywane są nowoczesne materiały, w tym strunobetonowe podkłady i nowe szyny, co pozwala na odzyskanie części materiałów. Po zakończeniu prac, planowane jest zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Realizacją projektu zajmuje się Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska.
Przyszłość polskiej kolei
Postępy w modernizacji torów to nie tylko poprawa jakości podróży, ale także inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Kolejne etapy prac są już zaplanowane. Wkrótce PUN będzie działać na linii między Gronowem Elbląskim a Elblągiem oraz na trasie Rogoźnica – Jawor. Dzięki ciągłym inwestycjom w infrastrukturę kolejową, Polska staje się liderem w regionie pod względem nowoczesności i efektywności transportu kolejowego.