Wodorowa rewolucja na torach! Pierwszy pociąg z Jeleniej Góry do Karpacza rusza w trasę

W Polsce miało miejsce przełomowe wydarzenie w historii kolei – pierwszy kurs pociągu zasilanego wodorem. Dotychczas takie lokomotywy pojawiały się jedynie podczas okazjonalnych przejazdów specjalnych.

Nowatorski krok w transporcie kolejowym

Pociąg z wodorową lokomotywą, wyprodukowaną przez PESA Bydgoszcz, wyruszył na trasę z Jeleniej Góry do Karpacza. Skład, składający się z trzech wagonów retro, odjechał o 11:33 i dotarł do celu około 12:00. Zaplanowano także powrót. Otwarta 13 czerwca linia kolejowa między tymi miastami, po 25 latach przerwy, stała się popularnym celem podróży dla blisko 30 tysięcy osób w okresie wakacyjnym. Specjalny kurs zorganizowano w związku z Forum Ekonomicznym odbywającym się we wrześniu w Karpaczu.

Zrównoważony rozwój kolei

Koleje Dolnośląskie podkreślają, że wodorowy napęd oraz technologie bateryjne stanowią bardziej ekonomiczną alternatywę dla budowy nowych sieci trakcyjnych. Jest to kluczowy krok w kierunku ekologicznego transportu kolejowego w Polsce. Lokomotywa wodorowa będzie testowana przez Pol-Miedź Trans na wewnętrznych trasach w Polkowicach między 4 a 7 września. Pozytywne wyniki mogą przyczynić się do wymiany lokomotyw spalinowych na wodorowe na niezelektryfikowanych liniach w całym kraju.

Innowacyjna technologia

Lokomotywa na wodór stworzona przez PESA Bydgoszcz to model SM42-6Dn, który został wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak system jazdy autonomicznej i rozpoznawania przeszkód. Lokomotywa osiąga prędkość do 90 km/h, a dzięki dwóm ogniwom wodorowym o łącznej mocy 85 kW, może pracować cały dzień na jednym tankowaniu. Wodór jest przechowywany w zbiornikach o pojemności 175 kg i generuje energię poprzez reakcję z tlenem z powietrza.

Model ten po raz pierwszy zaprezentowano podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w 2021 roku. Obecnie lokomotywa należy do PKN Orlen i po testach na torze doświadczalnym rozpoczęła eksploatację w zakładzie Orlen w Płocku. Ponadto, PESA pracuje nad prototypem wodorowego pociągu pasażerskiego, który ma być gotowy do 2025 roku.

Tego typu inicjatywy pokazują, że przyszłość kolei może być nie tylko bardziej ekologiczna, ale i nowoczesna, co może wpłynąć na poprawę jakości podróży oraz środowiska naturalnego.