Modernizacja tunelu kolejowego koło Trzcińska, inwestycja wart 130 mln zł

Prace związane z zabezpieczaniem ścian w poszerzonym tunelu kolejowym, znajdującym się niedaleko Trzcińska, na trasie Wrocław – Jelenia Góra, są obecnie w połowie realizacji. Wykorzystanie nowoczesnej technologii w tym miejscu sprawia, że możliwe staje się jednoczesne prowadzenie prac budowlanych oraz umożliwienie przejazdu dla pociągów. Całość tego projektu, którego koszt wynosi około 130 milionów złotych, ma być finalnie ukończona w połowie 2024 roku.

Projekt modernizacji tunelu Trzcińskiego, który jest prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dotyczy obiektu o długości 300 metrów i ma na celu znaczne zwiększenie wydajności transportu kolejowego na Dolnym Śląsku. Ukierunkowany jest przede wszystkim na umożliwienie jednoczesnego przejazdu pociągów po obu torach trasy łączącej Wrocław z Jelenią Górą. Wcześniej taka sytuacja była niemożliwa ze względów technicznych – szerokość tunelu nie spełniała odpowiednich wymogów.

Maszyna „TEM” została wykorzystana do poszerzenia tunelu z pierwotnej szerokości około 8,3 metra do ponad 11 metrów. Obecnie, za pomocą specjalistycznego, ruchomego szalunku, prowadzona jest budowa finalnej obudowy tunelu i już udało się zakończyć połowę tych prac. W efekcie, ściany tunelu tworzą przestrzeń dostosowaną do bezpiecznego ruchu kolejowego oraz dalszych prac modernizacyjnych. Przez Trzciński tunel codziennie przemierza swoją trasę ponad 30 pociągów.

Na całkowite koszty przebudowy tunelu koło Trzcińska, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyło blisko 130 milionów złotych netto, które pochodzą z budżetu oraz z dokapitalizowania. Te prace stanowią element szerszego projektu o nazwie „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”, który ma zakończyć się w II kwartale 2024 roku.