Nowe hybrydowe pociągi PKP Intercity: Gdzie zawiozą Polaków?

W nadchodzących miesiącach podróżowanie pociągami dalekobieżnymi stanie się znacznie łatwiejsze dla Polaków, zwłaszcza tych mieszkających w mniejszych miastach. Dzięki nowej strategii PKP Intercity, sieć połączeń kolejowych zostanie znacząco rozbudowana, co wpłynie na codzienne życie prawie pół miliona obywateli. Planuje się, że już w grudniu mieszkańcy wielu miejscowości będą mogli korzystać z nowych tras, co zapewni im komfortowy dostęp do połączeń dalekobieżnych.

Nowy tabor: hybrydy i lokomotywy spalinowe

Aby zrealizować ambitny plan rozbudowy, PKP Intercity inwestuje w nowoczesne pojazdy. W skład nowego taboru wchodzą zespoły trakcyjne o napędzie hybrydowym oraz lokomotywy spalinowe. Te innowacyjne rozwiązania pozwolą na obsługę tras, które dotychczas były niedostępne dla pociągów elektrycznych, umożliwiając tym samym lepszą integrację sieci kolejowej w Polsce.

Powrót kolei do zapomnianych miejscowości

Nowe połączenia oznaczają nie tylko poprawę dostępności, ale także powrót pociągów do miejscowości, które od dekad były pozbawione tego środka transportu. Na przykład do Czaplinka i Złocieńca dalekobieżne składy wrócą po 40 latach przerwy. Podobnie sytuacja wygląda w Łomży, Chorzelach i Wielbarku, gdzie przerwa trwała 30 lat, a w Człuchowie i Czarnym – 20 lat. Te zmiany znacząco poprawią jakość życia około 440 tys. mieszkańców.

Rozszerzenie oferty w mniejszych miastach

Nowa oferta przewozowa obejmie także miejscowości, które dotychczas posiadały jedynie ograniczone połączenia dalekobieżne. Dzięki hybrydowym zespołom trakcyjnym mieszkańcy takich miast jak Świdnica, Chojnice czy Krasnystaw zyskają lepszy dostęp do krajowej sieci kolejowej. Dodatkowo, pojazdy będą obsługiwać linie niezelektryfikowane, co umożliwi podróże do miejsc takich jak Jasło, Zagórz czy Gorzów Wielkopolski. W efekcie z nowych możliwości skorzysta łącznie 3,5 miliona osób.

Szczegóły nowych tras

Nowe trasy obejmują wiele strategicznych kierunków, które połączą mniejsze miejscowości z dużymi miastami. Przykładowe trasy to:

  • Warszawa – Łomża przez Wyszków i Ostrołękę;
  • Białystok – Gdynia przez Olsztyn i Szczytno;
  • Kraków – Gdynia przez Katowice i Łódź;
  • Warszawa – Białystok przez Bielsk Podlaski;
  • Kraków – Hrubieszów przez Zamość;
  • Warszawa – Hrubieszów przez Lubartów;
  • Gdynia – Kostrzyn przez Chojnice i Gorzów Wielkopolski;
  • Poznań – Kostrzyn przez Gorzów Wielkopolski;
  • Kraków – Zagórz przez Jasło i Sanok;
  • Kraków – Jelenia Góra przez Świdnicę;
  • Warszawa – Gdynia przez Grudziądz;
  • Gdynia – Szczecin przez Chojnice i Szczecinek.

Te działania PKP Intercity mają na celu nie tylko poprawę jakości podróży, ale także integrację transportową kraju, co przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionów.