Nowe połączenia kolejowe ożywią Pojezierze Drawskie!

Po długiej przerwie, mieszkańcy licznych polskich miejscowości ponownie będą mogli usłyszeć dźwięk dalekobieżnych pociągów. PKP Intercity ogłosiło uruchomienie nowych tras, które przywrócą kolej do miast, z których zniknęła wiele lat temu.

Wskrzeszenie połączeń po latach nieobecności

Niektóre miasta czekały na powrót kolei niemal cztery dekady. Czaplinek i Złocieniec to miejsca, gdzie ostatni dalekobieżny pociąg zawitał blisko 40 lat temu. Po 30 latach przerwy, pociągi wracają także do Łomży, Chorzel i Wielbarka, a po 20 latach do Człuchowa i Czarnego.

Rozszerzenie zasięgu kolei

Nowe połączenia PKP Intercity obejmą około 3,5 miliona mieszkańców. Trasy będą obejmować m.in. Warszawę – Łomżę (przez Wyszków, Ostrołękę i Śniadowo), Białystok – Gdynię (z przystankami w Olsztynie, Szczytnie i Ostrołęce), Kraków – Gdynię (przez Katowice, Tarnowskie Góry, Płock, Rypin i Grudziądz), Warszawę – Białystok (z postojami w Hajnówce, Bielsku Podlaskim i Siemiatyczach), Kraków – Hrubieszów (przez Mielec, Biłgoraj i Zamość), Gdynię – Kostrzyn (przez Chojnice, Piłę i Gorzów Wielkopolski), Kraków – Zagórz (z przystankami m.in. w Jaśle, Krośnie i Sanoku), Kraków – Jelenią Górę (przez Nysę i Świdnicę), Gdynię – Szczecin (przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek i Złocieniec).

Innowacyjny tabor na nowych trasach

Aby obsłużyć te liczne połączenia, przewoźnik zamówił 35 nowoczesnych składów hybrydowych od firmy NEWAG. Pierwsze pociągi mają być gotowe w 2027 roku, a cała flota będzie dostarczona do połowy 2029 roku. Dodatkowo na trasach pojawi się 22 pociągi spalinowe, umożliwiające kursowanie poza siecią trakcyjną.

Korzyści dla lokalnych społeczności

Inwestycje PKP Intercity w rozwój kolei to nie tylko poprawa komfortu podróży dla pasażerów, ale także wzmocnienie lokalnej gospodarki i turystyki. Wiele mniejszych miast zyska dostęp do szybszego i wygodniejszego transportu, co może znacząco wpłynąć na ich rozwój.