PKP Intercity przygotowuje się do znacznego rozszerzenia swojej działalności, co pozwoli na dotarcie do mniejszych i średnich miast w Polsce. Kluczowym elementem tej strategii jest wprowadzenie nowoczesnego taboru, obejmującego zarówno hybrydowe zespoły trakcyjne, jak i lokomotywy spalinowe. Dzięki tej inwestycji, przewoźnik planuje zwiększyć dostępność usług dla około 3,5 miliona mieszkańców naszego kraju.
Rozszerzenie sieci kolejowej
W grudniu 2025 roku PKP Intercity zamierza zainaugurować pierwsze połączenia w ramach nowego planu rozwoju tras, które będą przebiegać przez mniejsze miejscowości. Nowoczesny tabor, składający się z 35 zespołów hybrydowych oraz 22 składów spalinowych, umożliwi obsługę tych nowych linii.
Przewoźnik ogłosił przetarg na wynajem 22 składów spalinowych, co pozwoli na uruchomienie pierwszego połączenia już w tym roku, łączącego Gorzów Wielkopolski z Poznaniem. W 2026 roku planowane jest otwarcie trasy z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Kolejne połączenia będą stopniowo uruchamiane w miarę dostaw nowych pojazdów hybrydowych od firmy Newag, które są przewidziane do realizacji do 2029 roku.
Inwestycje w infrastrukturę i tabor
PKP Intercity intensywnie inwestuje w rozwój swojej floty oraz w poprawę komunikacji z pasażerami. Hybrydowe zespoły trakcyjne umożliwią podróże do miejscowości, które dotychczas nie miały dostępu do kolei dalekobieżnej. Dzięki temu mieszkańcy małych miast, takich jak Świdnica, Chojnice czy Krasnystaw, będą mogli korzystać z oferty przewozowej, która dotąd była dla nich niedostępna.
Nowoczesne pojazdy hybrydowe będą oferować 177 miejsc siedzących, z czego 21 w pierwszej klasie. Wyposażenie obejmie klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne oraz oświetlenie indywidualne. Zaprojektowano także udogodnienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi oraz rodziny z dziećmi. Uwzględniono również miejsce na rowery i automaty vendingowe.
Hybrydowe lokomotywy na horyzoncie
Oprócz zespołów trakcyjnych, PKP Intercity zamówiło również 16 lokomotyw hybrydowych, które są obecnie produkowane przez fabrykę PESA. Te nowe maszyny będą obsługiwały kolejne etapy rozwoju sieci połączeń z małymi i średnimi miastami, takimi jak Suwałki, Augustów czy Zielona Góra.
Rozbudowa i modernizacja floty jest częścią większej inwestycji sięgającej 16,5 miliarda złotych, co ma na celu zwiększenie liczby przewożonych pasażerów do 88 milionów w najbliższych latach, a do 2030 roku przekroczenie progu 100 milionów.
Nowe trasy i ich znaczenie
Planowana jest znaczna liczba nowych tras, które umożliwią lepszą komunikację pomiędzy mniejszymi miastami a głównymi aglomeracjami. Wśród nich znajdą się m.in.: Warszawa – Łomża przez Ostrołękę, Białystok – Gdynia przez Olsztyn oraz Kraków – Hrubieszów przez Zamość. Te połączenia mają na celu nie tylko poprawę dostępności transportu dla mieszkańców mniejszych miejscowości, ale także integrację krajowej sieci kolejowej.
Rozwój tras kolejowych przez PKP Intercity jest kluczowym krokiem w kierunku stworzenia spójnej i efektywnej sieci transportowej w Polsce, co stanowi alternatywę dla rosnącej liczby samochodów na drogach. Dzięki tym działaniom mieszkańcy małych i średnich miast będą mogli liczyć na lepsze połączenia z resztą kraju, co przyczyni się do ich rozwoju gospodarczego i społecznego.